Användning

Navigering

Det finns människor över hela världen som använder GPS för navigeringshjälp, de använder GPS i bland annat båtar, flygplan och bilar. Vandrare och bergsklättrare använder handburna GPS-mottagare som de enkelt kan bära med sig under sina vandringar och bergsklättringar. Man kan även använda GPS i skogsmaskiner och alla andra slags fordon. Amatörpiloter som flyger glidflygplan eller andra slags småflyg kan använda GPS för att landa med bättre precision. När du även köper en handdator som till exempel Iphone kan du få med en lite billigare variant av en GPS-mottagare. Så att ha en bra GPS kan vara väldigt avgörande på hur din vandring eller bilresa kommer se ut. Med hjälp av olika tester på nätet kan du även se vilken GPS som passar ditt bruk.

Militären

Militären använder GPS i sina terrängbilar, vapen och robotar för att förbättra precisionen och få mer lokalkännedom. Militärens satelliter kan även lokalisera kärnvapen. Civila människors GPS-mottagare är begränsade så att de inte används till att göra misiler eller andra slags vapen. Det sägs även att den militära utrustningen är 10 år före i utvecklingen än den civila.

Flygpassagerare

De flesta flygbolag tillåter passagerare att använda GPS-utrustningar under sina flygningar, dock med undantag för start och landning, då annan elektronisk utrustning också är otillåten. Även om risken för en kollision eller incidenter på grund av störningar är minimal så är det viktigt att dessa inte används. Eftersom denna risk finns ställer några få flygbolag som krav att elektronisk utrustning skall hållas avstängd under hela resan. Notera att detta gäller passagerarnas utrustning. När flygplanet har fast installerad utrustning, som exempelvis tv-apparater i sätena så passagerare kan se på film, får de ofta användas under start och landning eftersom de har anpassats för att fungera ihop med flygplanets övriga system och har ingått i flygplanets typprov. (Detta med typprov förklarar delvis varför trafikflygplan inte uppgraderar elektronik i passagerarkabinen ombord. Ska något moderniseras måste stora delar av proven göras om.) Allvarligast vore om en ILS-stråle för cockpitens känsliga ILS-instument (localizer och glideslope) plötsligt störs under en inflygningens slutskede (approachen) i dimma på låg höjd. Ett fel 20 meter fel i sidled eller 5 meter i höjdled kan få förödande konsekvenser på en ILS CAT III landningsbana när nollsikt råder.

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)